Aikuiskoulutusta steinerpedagogisin menetelmin
Koulutus syventää ymmärtämystä lapsen kehityksestä ja kasvusta, steinerpedagogiikan työtavoista sekä toimii käytännön virikkeenä kasvatus- ja opetustyössä. Koulutuksen taiteellis-käytännöllisten harjoitusten tavoitteena on herättää osallistujan taiteellista herkkyyttä sekä luovaa rohkeutta käytettäväksi arjen työssä ja omassa kasvussa. Lähestymme steinerpedagogiikkaa oman tekemisen ja kokemisen sekä kirjallisuuden ja luentojen kautta. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu itsenäistä työskentelyä (esim. kirjallisuutta, kirjallisia töitä, oppimistehtäviä, luonnon havainnointia..). Opinnot antavat perehtyneisyyden steinerpedagogiikkaan.
Kenelle?
Opinnot soveltuvat steinerpedagogiikasta kiinnostuneille kasvatus- ja opetusalan ammattilaisille ja opiskelijoille sekä lasten ja nuorten vanhemmille.
Steinerpedagogiikkaan perehtyville opettajille ja varhaiskasvattajille 25 opintopisteen opinnot vastaavat Snellman-korkeakoulun ja Steinerkasvatuksen liiton kriteerien mukaisia perehtyneisyysvaatimuksia. Opiskelijoille voidaan rakentaa tarvittaessa myös omia oppimispolkuja.
Ennakkotietoja tai -taitoja ei tarvita.
Opiskelumenetelmä
Oppiminen tapahtuu steinerpedagogisesti ja on käytännönläheistä. Aiheeseen perehdytään tekemisen ja kokemisen kautta, jolloin koulutukseen osallistuva oppii itse ensin menetelmät, joita voi ottaa käyttöön omassa työssään tai elämässään. Teoria tukee ja syventää opittua matkan varrella.
Suoritustapana on lähitapaamisiin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien tekeminen: oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, essee, lähdekirjallisuuden lukeminen tai jokin käytännön työ (esim. luonnon havainnointi).
Aikataulu ja sisältö
Lähiopetusta järjestetään n. 21 viikonlopun aikana (pe-la). Jokaisena viikonloppuna on aiheena jokin steinerpadagogiseen ihmiskuvaan liittyyvä teemakokonaisuus:
- Rytmi kantavana voimana (hengittävä ihminen)
- Mielikuvien luominen (tarinoiva ihminen)
- Lämmin kasvatus ja muotojen maailma (koskettava ihminen)
- Luovan ajattelun muotoutuminen (ajatteleva ihminen)
- Taide ja lapsen kehityskulku (kädellinen ihminen)
- Käsityö ajattelun kehittäjänä (kädellinen ihminen)
- Goetheanistinen havainnointi lähestymistapana
- Digitalisaation vaikutus lapsiin ja nuoriin